BOK RESSENSION AV: JÄMTLAND ETT BILDVERK

BOKEN 
JÄMTLAND ETT BILDVERK
av
Erik Liljerot
Per Nilsson-Tanner
 
så heter en bok som jag har i min bokhylla
och jag måste få visa en del av alla fantastiska bilder
som finns i denna bok.
Jag är ju en sann JÄMTE, de kan jag inte sticka under stol med.
Så lite lokalpatriotiskt blir det
men ni behöver inte läsa/titta om ni inte gillar det ;)
 
Tycker de är så roligt att se gamla bilder och gamla målningar
en del målningar är helt fantastiska.
 
Alla foton och bilder har jag hämtat från denna bok
så att ni alla vet att jag inte tagit en enda av dom.
 
 
Så här ser ett gammalt Jemt vapen ut anno 1694
 
 
Ett annat sedan 1700-talet i kopparstick
 
En av de första kartorna över Jämtland/Härjedalen
ritades av en landsingenjör Kristoffer Stenklyft ca 1686.
Här kompletterad av en annan ingenjör Johan Törnsten som
förbättrat kartan, året är 1770
 
Kan nämna att den första kartritaren Kristoffer Stenklyft
fick en bedrövlig ändalykt.
 
Han dog 1721
"sedan han af fienden blifvit illa handterad
och all hans egendom uppbränd; var de sista åren sängliggande"
Fienden, det var ryssen som grundligt härjade
i Stenfklyfts hemort, Härnösand.
 
(Inte undra på att min mamma var rädd för ryssen
hon väntade hela sitt liv på att ryssarna skulle komma och ta oss)
 
 
GEOGRAPHICK CHARTA
övfer
West: NORRLANDS LÄHN
eller
ÅGNERMAN=MEDELPAD
och JEMTLAND, tillika med
ÅSELE LAPPMARK
1771
En annan av de första kartorna över Jämtland, 
här tillsammans med övriga länets landskap
 
Oljemålning av Gustaf Cederströms,
som skildrar Karoliner marshen över fjället 
 
Boken berättar om:
En ruskig historia är när Armfeldtskarolinerna frös i hjäl på fjället nyåret 1718-1719
Det kostade mer än tretusen man livet och lämnade många andra i ett eländigt invalidtillstånd
Om dödsmarschen heter det att första delen gick relativt bra, trots att soldarernas utrustning med kläder och livsmedel var den sämsta tänkbara. En bit inne i fjällvärlden mötte de en stöstorm,
som nästan helt lamslog Armfeltssarmén.
 
Fältskärerna, som etablerade lasarett bl a i Handöl,
berättar om, hur de fyllde hela tunnor med amputerade händer och fötter. 
 
Ännu en häftig oljemålning hämtad ur boken
är denna bild över en björnjakt anno 1864
Målaren heter Josef Wilhelm Allander
 
Bilder/oljemålningar från samernas vardag av den kände konstnären
Johan Tirén 1902
 
Den övre bilden föreställer "Björnjakt"
den undre "Lappar tillvaratagana skjutna renar"
 
 
Foto på björnjägare från Heimbygdas samlingar
okänt årtal
Samefamilj i tidsenlig nationaldräkt i skinn 1880 
fotograf, Waagsböe i Järpen
 
"Kor i myggrök" 
 
Älskade fjällkon målad av  Stina  Tirén
dottern till Johan Tirén
 
 Roliga och fina "tuppar" tillverkades som lyst
Här som "tuppen på ruva"
som ställdes överst i brödhögen på julbordet. 
Tupparna betraktades som vackra prydnadsföremål,
men ursprungligen bottnade bruket av dylika figurer i en urgammal fruktbarhetsrit
"Tuppen på ruva" (ruva=hög)
 
Hästar var viktiga för dåtidens folk
här lastade för transport av förnödenhet
Båtar användes för både folk och fä
 
Kolla in utrustningen.....vilka skidor, lösa bindningar och rejäla trygor på stavarna 
 
Tur man inte va brevbärare på den här tiden, hihi!
 
I boken finns också kort från "min gata...."
här har man sprungit och lekt tjuv och polis, kurragömma
bland husväggarna, tjuvrökt och gjort andra rackartyg
Oj va nostalgisk jag blir
 
Tänk om Storgatan hade fått vara kvar,
och rustat upp dom fina gamla husen på högra sidan
istället för att riva allt, snyft, snyft
Vy från utkikstornet, Bygda,
Trangius fjös och gård i förgrunden
 
STRÖMSUNDS STOLTHET
Vattudalsbron
Bron färdigbyggd 1956
 
Ja det var en bildkavalkad av allsköns blandning
allt hämtat ur boken
JÄMTLAND ETT BILDVERK
 
och kom ihåg alla bilder är lånade där.
 
Må så gott alla hemlighetsfulla läsare :)
jag ser att det är bra många som är in och
kollar läget men lämnar sällan några
spår efter sej
De skulle vara kul om ni gjorde det
 
Hej svejs
Gudrun
 
 
 
 
 
 
pap
2014-01-16 @ 19:31:37

Härliga bilder,starkt folk.

Karin N-A
2014-01-17 @ 14:01:17
URL: http://bjennbua.bloggo.nu

Vilken fin bok, kul att se.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tassaovivasmatte.blogg.se

Mitt liv som matte till två blandrastikar som berikar mitt liv varje dag, plus lite ditt o datt

RSS 2.0